VBA Portalen giver Voldgiftsnævnets brugere en digital platform, hvor der sker oprettelse af nye sager, hvor man kan tilgå eksisterende sager, se/downloade/dele alle sagens dokumenter og få et overblik over sagens aktører.
Portalen har været i brug siden 1. januar 2023 og flere tusinde sager er allerede behandlet og afsluttet i portalen. Portalen er udviklet for at imødekomme behovet for en nem digital materialehåndtering ved Voldgiftsnævnet.
VBA Portalen er en dokumentportal, ikke et sagsbehandlingssystem.
Voldgiftsnævnet sender fortsat e-mails om sagsbehandlingsskridt til parterne i sagen, og henvendelser til nævnet skal fortsat ske via e-mail. Sager, der er tilgængelige på portalen, eksisterer som udgangspunkt ikke på papir ved Voldgiftsnævnet. Der kan dog være undtagelser, f.eks. i voldgiftssager, hvor ekstrakt/bilagssamling og materialesamling fortsat også skal indsendes i fysisk form.
Alle nye sager skal anlægges via VBA Portalen fra den 1. oktober 2024 – uanset sagstype. Herudover vil alle verserende sager løbende blive gjort tilgængelige på VBA Portalen fra den 1. oktober 2024.
Nye sager anlægges ved at logge ind på VBA Portalen og trykke på “Opret ny sag”, hvorefter man bliver guidet igennem oprettelsesprocessen med indtastning af de påkrævende oplysninger og dokumenter. Herefter får modparter og nævnet besked, og nævnet gennemgår oplysninger og dokumenter og sætter de første sagsskridt i gang gennem et startbrev/e-mail til alle sagens parter. Når der uploades nye dokumenter på en allerede anlagt sag via portalen, får modparten og nævnet besked herom, ligesom nævnet gennemgår dokumenterne, følger op og sætter frister mv. gennem e-mails til alle sagens parter.
Man opretter sig som bruger på VBA Portalen ved brug af e-mailadresse og en adgangskode, man selv beslutter.
Vi fortsætter systematisk både forbedring og udvikling af VBA Portalen og hører gerne feedback fra vores brugere.