Voldgiftsnævnets sekretariat varetager den daglige drift og administration af sagerne, herunder dokument- og fristhåndtering. Sekretariatets jurister kan også træffe en række processuelle afgørelser i sagerne eller sikre, at mere komplicerede juridiske spørgsmål forelægges en juridisk dommer til endelig afgørelse.
Sekretariatet er bemyndiget til at tage en række mindre afgrænsede procesuelle beslutninger i voldgiftssagerne, herunder i forhold til frister, og til at træffe afgørelser på nævnets vegne, hvor reglerne henviser til “Voldgiftsnævnet”.
Sekretariatet er af nævnet bemyndiget til at udpege skønsmænd, sagkyndige og til at udpege faglige dommere til voldgiftsretterne. Sekretariatet rådgiver desuden skønsmænd og sagkyndige om processuelle eller juridiske spørgsmål og rådgiver generelt parter og andre brugere om muligheder og krav.
Sekretariatets medarbejdere er underlagt samme fortrolighed i sagernes behandling som voldgiftsretterne.
Sekretariatet består af ca. 30 medarbejdere. Sagsbehandlingen varetages primært af juristerne og sekretærerne afhængig af processkridt, mens økonomiafdelingen står for både sagernes og sekretariatets økonomi. Sekretariatets receptionist står for reception, journalisering, postmodtagelse, mødeforplejning og visse sagsbehandlingsskridt.
Voldgiftsnævnet sikrer løbende udvikling af personalet gennem kurser og uddannelse mv. Voldgiftsnævnet har skelet til offentlige ordninger i forhold til uddannelse af jurister ved i et vist omfang at give mulighed for at opnå orlov med henblik på, at juristen i en periode kan fungere som advokat(fuldmægtig) på et advokatkontor med entrepriseret som speciale eller som fuldmægtig i en offentlig anlægs- eller byggemyndighed. I tilfælde hvor dette sker, sikrer nævnet, at den pågældende før orloven og i en årrække derefter ikke involveres i sager med det pågældende firma/myndighed.